Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

< Edellinen 1 2

Kirjoittaja Joukkoliikenne on perseestä


Tusina Immonen
10508 viestiä

#41 kirjoitettu 04.01.2012 20:11

KorgTriton kirjoitti:
Tusina Immonen kirjoitti:
Ceekayed kirjoitti:
Tusina Immonen kirjoitti:
KorgTriton kirjoitti:
Ja pännii siltikin vaikka joku neropatti nyt tulisikin selittämään kuinka kuskille pitää maksaa palkkaa ja bensa on kallista jne.


Tuonkin nillityksen voi sanoa monella tavalla. Itse nautin siitä, ettei tarvitse itse ajaa, ja voi vaikka ottaa vähän pientä napanderia siinä sitte.


No oikeesti ny hei, alle kymmenen kilometrin matkaa ei kannata lähteä tekemään millään muulla kulkuvälineellä, kuin jalkaisin/pyörällä, koska bensan hinta ja joukkoliikenteen kalleus. Mutta kun suurin osa ihmisistä on laiskoja mukavuudenhaluisia kusipäitä, joilla se oma auto vielä sattuu olemaan, kaikki ajelevat sitten niillä omilla autoillaan, joka taas johtaa joukkoliikenteen matkustajamäärien tippumiseen, joka johtaa vuorojen vähentymiseen ja hintojen korotukseen, joka on todella perseestä meille, joilla ei omaa autoa ole ja jotka joudumme liikkumaan pitkiä matkoja vain harvoin.

Lisäksi, jos puita lähdetään halailemaan, niin joukkoliikenteen pitäisi olla kannattavampaa ja mukavampaa, kuin yksityisautoilun joka tapauksessa, koska joukkoliikenteen käyttö kuormittaa ympäristöä huomattavan paljon vähemmän, kuin yksityisautoilu. Myöskin sen junalla ajelemisen pitäisi olla huomattavasti halvempaa, kuin lentämisen. Näinkään ei nyt ole.

Ei minua ainakaan nappaa bussilla kulkea lähiliikenteessä, kun bussimatka maksaa jotain 3.20€ yhteen suuntaan nykyään.

Joukkoliikenne on aika perseestä.


Joukkoliikenne on aika perseestä, koska yksityisautoilijat tekevät siitä kallista?

Joo, niin joo. Loogistahan se.


Tuosta ajatelmasta jää toinen puoli pois, eli se että joukkoliikenne tekee hlöautoilusta "halpaa".

Kallista paskaa molemmat


Enkä kallista.

Mut väitän kuitenki, että joukkoliikenne ei ole mitenkään suhteettoman kallista. Tottakai vastustan niitä jokavuotisia hinnan korottajaisia, vaan en minä sille mitään voi että se maksaa.

Opiskelijanahan olen etuoikeutetussa asemassa puolen hinnan pileteilläni, joten moni varmasti ajattelee minun olevan jäävi sanomaan yhtään mitään mistään koskaan. Silti, jos en olisi opiskelija, kävisin töissä ja tienaisin varmasti tuplat nykyiseen toimeentuloon verrattuna. Eli kyllä minulla silloin olisi varaa maksaa tuplahinta lipustakin, ellei vähän ylikin.
Nykyisellään seutulippu opiskelijalle maksaa 46,10 euroa kuussa, enkä minä valita.

Up your nasolacrimal duct.

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#42 kirjoitettu 04.01.2012 20:26

KorgTriton kirjoitti:


Mun mielestä bussien ryöstöpaskahinnoissa ei ole mitään puolusteltavaa,


On niissä sitä puolusteltavaa, että tällä hetkellä niille ei oikein voi mitään, kun ei ne bussiyhtiöt kuitenkaan mitään rahasampoja omistajilleen ole moneen muuhun alaan verrattuna, jos vaikka vakuutus- pankki tms. alan optioita ja bonuksia katsoo.
Ainoa tapa saada hintoja alemmas, on että valtio maksaisi sen tukemalal julksita liikennettä enemmän, verovaroista tietenkin, siis meidän kaikkien rahoista loppupeleissä. Ilmaista lounasta ei tässä tapauksessa ole.. Minun poliittinen kantani kyllä tukisi tuota suurempaa julksita tukea julkiselle liikenteelle, koska minusta se on yksi valtion tehtävistä huolehtia, että ihmiset pääsevät kohtuulliseen hintaan paikasta toiseen, syrjäisempäänkin, ilman kohtuutonta vaivaa mikä tarkoittaa tarpeeksi vuoroja ja kohtuuhintaan.

Kmo - Suomussalmi menee nykyään yksi vuoro, kun muutin Kuusamoon 2005 meni muistaakseni ainakin 3 vuoroa päivässä. Sillä yhdelläkin vuorolla olen kyllä ainakin lauantain postiautovuorossa (sama auto kiertää joka pikkukylän ja jakaa samalla postin) ainoa asiakas. Siksi joskus kuski sanoi ettei tarvi maksaa, olin niin hyvää maksaseuraa kun ksuki totesikin, että "eipähän tarvi yksinään ajaa vaan on juttuseuraa". No, joskus pikkukyliltä tuli joku, joka kulki Ämmään ostoksille, mutta siinäpä ne asiakkaat. Aika hankala homma autottomille vanhuksille syrjäkylillä.
Tykkäsin muutenki siitä postiautovuorosta ku kuskilla ei ollu mihinkään kiire. Jos joku pyysi käydä penkalal kusella nii se oli ok. Ja välillä pysähyttiin tupakille, käytiin Hosassa kahvilla, joillain kuskeilal taas oli termari ja omat eväät, pysähyttiin johonkin kivaan paikkaan ja kuski lounasti, tarjosi monesti minullekin kahvit. Ruhtinansalmessa oli usein koko kylän väki odottamassa psotiautoa, ottivat omat postinsa, ettei kuskin tarvi jakaa, jotkut otti naapurinkin postin ja veivät perille. Sitten siinä juteltiin ja vaihdeltiin kuulumisia muutenkin ja sai käydä taas tupakilla. Puoli päiväähän tuolalinen reissu otti, mutta sillä vuorolla, jos tahtoo (muista: lauantain vuoro, Kuusamo - Suomussalmi, ei pikavuoro, tavallinen) saa sitten tutustua kivasti myös tuon matkan välillä oleviin muihinkin kyliin, elikä pyyhkäsitä vain tylsästi vitostietä, joka menee noiden kylien ohi jättäen ne metsien kätköihin tien itäpuolelle. Juntusrannassa kun on se kivitehdas on pari rivitaloakin, taitavat kyllä olla tyhjiä suurimmaksi osaksi, mutta ompahan. Ja kauppa, josta saa myös nesaa, vanha huoltoasema jne. Hautuumaakin siellä on, keskellä korpea. Nähtävyyksiä siis riittää, voin lähteä oppaaksi jos maksetaan matkat, ksoka muutenhan nuo paikat menee aikalailla ohi eikä niihin sillä tavoin osaa liittää tarinoita (tai tunteitakin, minulle kotiseutua, paitsi että Ahjola sijaitsee vitostien länsipuolella, tasan 100km Kuusamsota kun kääntyy kohti näljänkää, pikavuoro ajaa siitä luolasuon tienhaaran ohi, parisataa matriä ennen Kiannanniemelle kääntyävää tienhaaraa).

^ Vastaa Lainaa


Tusina Immonen
10508 viestiä

#43 kirjoitettu 04.01.2012 20:43

KorgTriton kirjoitti:
Tusina Immonen kirjoitti:
Eli kyllä minulla silloin olisi varaa maksaa tuplahinta lipustakin, ellei vähän ylikin.
Nykyisellään seutulippu opiskelijalle maksaa 46,10 euroa kuussa, enkä minä valita.



Tuo seutulippu onkin hyvä systeemi, ja ellei tarvetta ole pitkille matkoille niin hakkaa kyllä oman auton useimmissa tapauksissa, ainakin pääkaupunkiseudulla. Mutta jos taasen on tarvetta pitkille matkoille niin kusessa ollaan


Jos on tarvetta, ni se on oma moka, eikös?

Tai sitte siitä maksetaan, joten duh..

^ Vastaa Lainaa


Tusina Immonen
10508 viestiä

#44 kirjoitettu 04.01.2012 20:57 Muok:04.01.2012 20:58

KorgTriton kirjoitti:
Tusina Immonen kirjoitti:
Jos on tarvetta, ni se on oma moka, eikös?

Tai sitte siitä maksetaan, joten duh..


Moka jos lähtee vaikka opiskelemaan kun oma pieni kotikaupunki ei paljon mahdollisuuksia tarjoa? Vai sekö on moka että haluaa nähdä tuttujaankin aina välillä?


Jos ei tajua muuttaa samalle paikkakunnalle opiskelupaikan kanssa, niin kyllä. Ihan vitun oma moka.
Matkat tyyliin pääsykokeisiin on ihan eri asia, ja ne on ihan yksittäistapauksia sellaset.

Tusina Immonen muokkasi viestiä 20:57 04.01.2012

Ja tuttujen näkeminen on kans ihan oma valinta.
Tai se, että muutti pois sieltä missä tutut on.
Tai se, että menee tutun luo sen sijaan että tuttu tulisi luo.

Ei niitä vaan VOI pitää itsestään selvinä pakkomatkoina.

^ Vastaa Lainaa


Tusina Immonen
10508 viestiä

#45 kirjoitettu 04.01.2012 21:12

KorgTriton kirjoitti:
Tusina Immonen kirjoitti:
Jos ei tajua muuttaa samalle paikkakunnalle opiskelupaikan kanssa, niin kyllä. Ihan vitun oma moka.
Matkat tyyliin pääsykokeisiin on ihan eri asia, ja ne on ihan yksittäistapauksia sellaset.

Ja tuttujen näkeminen on kans ihan oma valinta.
Tai se, että muutti pois sieltä missä tutut on.
Tai se, että menee tutun luo sen sijaan että tuttu tulisi luo.

Ei niitä vaan VOI pitää itsestään selvinä pakkomatkoina.



Eiköhän useimmat tajua muuttaa samalle paikkakunnalle opiskelupaikan kanssa? Tarkoitin sitä että useimmat tykkäävät joskus käydä siellä alkuperäisessä kotikaupungissaankin, missä perhe yleensä on. Valinta on ihan eri asia kuin moka.

Minä pidän käytännössä niitä itsestäänselvinä pakkomatkoina, mutta kukin tavallaan. Jos nyt ihan teoreettisesti ajattelee, niin eihän kukaan toki nyt kirveellä pakota niitä mutsin pullia mennä syömään, mutta kun ne ovat niin hyviä!

KorgTriton muokkasi viestiä 21:05 04.01.2012

Mä en muuten immonen taida tykätä susta kun oot niin ilkeä


En minä oo ilkeä. Mä en vaan tykkää että syytetään joukkoliikennettä siitä, ettei saada matkustaa vittuvähintäänilmaseks.
Maailmankaikkeudessa kaikella nillittämisellä on vastanillityksensä. Tasapaino säilyy.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#46 kirjoitettu 04.01.2012 22:50

Tusina Immonen kirjoitti:
Nykyisellään seutulippu opiskelijalle maksaa 46,10 euroa kuussa, enkä minä valita.


En minäkään valittaisi, mutta kun pakollisia liikkumisia ei vaan voi rajoittaa jonkun seutulipputyyppisen ratkaisun piirin. Jos joku voi, niin onnea. Halpaahan se on.

^ Vastaa Lainaa


Susimies
2960 viestiä

#47 kirjoitettu 04.01.2012 23:44 Muok:04.01.2012 23:53

Onhan se oikeesti ihan uskomattoman kallista tuo julkisilla liikkuminen.. :(

junat on aina myöhässä mutta junien ravintolavaunussa ja tupakkakopissa on aina tosi hauskaa. Viimeks ku olin junassa poltin tupakkakopissa kukkajointin ja mun seurana oli tupakkaa piipusta polttava vanhempi ukko joka siinä pienessä kopissa tais kans mennä paukkuihin olin vähä nolona ku se tuli koppii mut olin niin kitkune et jatkoin hatsaamista se vaan haisteli ja hengitteli koko ajan.. Loppumatkan pelasin kännykällä ja lähellä istuva tyttö huomas et silmät oli tupakalla käymisen jälkee muuttunu punasiks ja meinasin koko aja tipahtaa/nukahtaa ni se vilkuili mua koko ajan ja hymyili. mua hävetti ja valuin alas penkillä selkänojan taakse piiloon... mun takana istu virolainen juoppoduunari joka puhu koko ajan puhelimee ja se suuttu ku mä aloin jossai vaiheessa repeilemää paukuissa sen puheelle ku se kuulosti niin hassulta.

kaupunkibussissa on myös kiva liikkua ku näkee kaikenlaista matkan varrella ja tapaa paljon puolituttuja jne. Viimeks ku olin bussissa yks juoppo kaatu aika pahasti pyrkiessään ulos kyydistä. Kaveri on bussikuski ja ajaa melkeen aina tätä reittiä mikä vie mut kaupunkii ja takas kotiin...

^ Vastaa Lainaa


Ceekayed
420 viestiä

#48 kirjoitettu 05.01.2012 08:09 Muok:05.01.2012 08:11

Tusina Immonen kirjoitti:
Mä en vaan tykkää että syytetään joukkoliikennettä siitä, ettei saada matkustaa vittuvähintäänilmaseks.
Maailmankaikkeudessa kaikella nillittämisellä on vastanillityksensä. Tasapaino säilyy.


Ei kyse ole siitä, ettäkö pitäs matkustaa vittuvähintäänilmaseksi, vaan siitä, että yksityisautoilun ja lentämisen ei pitäs olla vittuvähintäänilmasta verrattuna juniin ja busseihin. Kun kuitenkin siitä yksityisautoilusta ja lentämisestä pitäs päästä eroon, jos tässä resursseja halutaan mihinkään säästää.

Noin niinku verrannollisesti mututuntumalta heitettynä vaikkuttas siltä että yksityisautoilu ja lentäminen vaan muuttuu tässä maassa halvemmaksi ja halvemmaksi suhteutettuna busseihin ja juniin (jokainen bensan hinnan korotus näkyy yksinkertaisena yksityisautoilijalle, mutta julkisen liikenteen tuottajat tuovat sen tuplana omiin hintoihinsa), samaan aikaan, kun tavoitteena olisi päästöjen vähentäminen ja koko yksityisautoilusta luopuminen ja lentämisen vähentäminen. Eiköhän se asiasta nillittäminen ole ihan oikeutettua.

^ Vastaa Lainaa


CurseUponPrayer
309 viestiä

#49 kirjoitettu 05.01.2012 09:31

Hyödyllisiä säästövinkkejä. Voisinpa hyödyntää niitä, mutta satun asumaan paikkakunnalla, jossa kaikki edulliset kaupat on sijoitettu "kaupungin" toiseen päähän (kaikki samassa paikassa, fucking A?), linja-autoja ajaa kaks kertaa päivässä pois kaupungista (legendan mukaan kerran pääsi matkan lahoamatta tielle), sisäistä menoa ei ole olemassakaan, mutta onneks bensaa saa halvala Ruotsin puolelta. Mahdotonta säästää liikkumisessa mitenkään, ku sattuu olemaan juna-asematki ylihinnotetun matkan päässä ja siinä vaiheessa on tullu halvemmaks ajaa ite Helsinkiin maan toisesta päästä.

Ei tässä muuta, mutta raivokkaan kivaa tuo matkustaminen ko sattuu asumaan oikeassa paikassa. Oli muinoin ihmeellistä huomata kuinka helppoa suurkaupungeissa on matkustaa. Toista se on täälä, sudet ja mummot perässä ja loput asukkaista poikittain keskellä tietä.

^ Vastaa Lainaa


Tusina Immonen
10508 viestiä

#50 kirjoitettu 05.01.2012 11:59

Ceekayed kirjoitti:
Tusina Immonen kirjoitti:
Mä en vaan tykkää että syytetään joukkoliikennettä siitä, ettei saada matkustaa vittuvähintäänilmaseks.
Maailmankaikkeudessa kaikella nillittämisellä on vastanillityksensä. Tasapaino säilyy.


Ei kyse ole siitä, ettäkö pitäs matkustaa vittuvähintäänilmaseksi, vaan siitä, että yksityisautoilun ja lentämisen ei pitäs olla vittuvähintäänilmasta verrattuna juniin ja busseihin. Kun kuitenkin siitä yksityisautoilusta ja lentämisestä pitäs päästä eroon, jos tässä resursseja halutaan mihinkään säästää.

Noin niinku verrannollisesti mututuntumalta heitettynä vaikkuttas siltä että yksityisautoilu ja lentäminen vaan muuttuu tässä maassa halvemmaksi ja halvemmaksi suhteutettuna busseihin ja juniin (jokainen bensan hinnan korotus näkyy yksinkertaisena yksityisautoilijalle, mutta julkisen liikenteen tuottajat tuovat sen tuplana omiin hintoihinsa), samaan aikaan, kun tavoitteena olisi päästöjen vähentäminen ja koko yksityisautoilusta luopuminen ja lentämisen vähentäminen. Eiköhän se asiasta nillittäminen ole ihan oikeutettua.


Yksityisautoilu yksin on kalliimpaa kuin julkisilla kulkeminen.

Se on ihan oikeasti fakta, jota ei temput kuten käytettyhalpa-autojotaenkoskaanjoudukorjaamaantairenkaitaostamaan muuta.

Sit nillitetään, kuinka julkisilla kulkeminen on kalliimpaa.

Sit valitetaan julkisen liikenteen lipunhinnoista, kun kyse onkin siitä että autoilun ja lentomatkustuksen pitäisi olla kalliimpaa kuin junabussi-akselin julkisten palveluiden.

Menkää tonne bensikselle vaatimaan kalliimpia bensoja, jos se siitä on kiinni. Ei julkinen liikenne halpene.

^ Vastaa Lainaa


Tusina Immonen
10508 viestiä

#51 kirjoitettu 05.01.2012 12:01

KorgTriton kirjoitti:
Tusina Immonen kirjoitti:
Maailmankaikkeudessa kaikella nillittämisellä on vastanillityksensä. Tasapaino säilyy.



No seuraavaks mä teen threadin "vauvojen raiskaaminen ei ole ok", niin voit tulla tasapainon vuoksi sinne nillittämään että onhan se ok



Saanen muistuttaa, etten nillitä siksi että voisi nillittää, vaan siksi että olen sitä mieltä. Se ei minun kohdallani estä humoristisen kriittistä itsetarkastelua.

^ Vastaa Lainaa


Ceekayed
420 viestiä

#52 kirjoitettu 05.01.2012 13:56 Muok:05.01.2012 13:58

Tusina Immonen kirjoitti:
Yksityisautoilu yksin on kalliimpaa kuin julkisilla kulkeminen.

Se on ihan oikeasti fakta, jota ei temput kuten käytettyhalpa-autojotaenkoskaanjoudukorjaamaantairenkaitaostamaan muuta.

Sit nillitetään, kuinka julkisilla kulkeminen on kalliimpaa.

Sit valitetaan julkisen liikenteen lipunhinnoista, kun kyse onkin siitä että autoilun ja lentomatkustuksen pitäisi olla kalliimpaa kuin junabussi-akselin julkisten palveluiden.

Menkää tonne bensikselle vaatimaan kalliimpia bensoja, jos se siitä on kiinni. Ei julkinen liikenne halpene.


Mutta kaksi ihmistä kulkee edelleen yhdella autolla halvemmin kuin julkisilla ainakin pääkaupunkiseudun ulkopuolella, se on myös fakta, jota ei voi ohittaa millään muulla kuin vittukaikkimullenytilmaseksiopiskelijakortilla tai muilla eduilla.

Ja taisin jo ohimennen mainita, että bensan hintojen korotus näkyy kaksinkertaisena julkisten käyttäjille, ei paljon auta. Ja jos vertaat nykyisiä julkisella liikkumisen kustannuksia verrattuna tulotasoon vuosi vuodelta, saattanet huomata, että se julkisilla liikkuminen on kallistunut huomattavasti nopeammin, kuin yksityisautoilu. Silti meillä vielä kymmenen vuotta sitten oli hyvät ja kohtuuhintaiset julkisen yhteydet, toisin kuin nykyään. Eli varmana varaa olisi myös niitä julkisen hintoja laskea, mutta kun ei voi, koska voittoa pitää saada enemmän ja enemmän, eli kaikkia vuoroja pitää karsia ja hintoja pitää nostaa.

Ja sitten se pakollinen wikipedia: http://fi.wikipedia.or...

Suomen suurten kaupunkien joukkoliikenteen kuukausilipun hintaindeksi on noussut 170–220 % verrattuna elinkustannusindeksiin 1990–2006.[9]

Olettaen, että kehitys on jatkunut samana, hintaa on tullu vielä vähintään sen 50% lisää elinkustannusindeksiin nähden.

Tätä menoa kun jatketaan, ei mene montaa vuotta ennen kuin se yksityisautoilu ihan yksin todellakin on halvempaa, kuin julkisten käyttö kaikissa tilanteissa.

^ Vastaa Lainaa


Sunt1o
aka Tuhma Pupu
3459 viestiä
Luottokäyttäjä

#53 kirjoitettu 05.01.2012 14:03

Ceekayed kirjoitti:
Tätä menoa kun jatketaan, ei mene montaa vuotta ennen kuin se yksityisautoilu ihan yksin todellakin on halvempaa, kuin julkisten käyttö kaikissa tilanteissa.


Jännä muuten kun tajusin joskus että minun työmatkani maksaisivat taksilla about saman verran kuin bussilla.

Tosin siis kyse oli vähän poikkeustilanteesta, mutta kumminkin kun oli ajatellut ettei tuollaista tilannetta olisi.

^ Vastaa Lainaa


Tusina Immonen
10508 viestiä

#54 kirjoitettu 06.01.2012 11:57 Muok:06.01.2012 11:58

Ceekayed kirjoitti:
Tusina Immonen kirjoitti:
Yksityisautoilu yksin on kalliimpaa kuin julkisilla kulkeminen.

Se on ihan oikeasti fakta, jota ei temput kuten käytettyhalpa-autojotaenkoskaanjoudukorjaamaantairenkaitaostamaan muuta.

Sit nillitetään, kuinka julkisilla kulkeminen on kalliimpaa.

Sit valitetaan julkisen liikenteen lipunhinnoista, kun kyse onkin siitä että autoilun ja lentomatkustuksen pitäisi olla kalliimpaa kuin junabussi-akselin julkisten palveluiden.

Menkää tonne bensikselle vaatimaan kalliimpia bensoja, jos se siitä on kiinni. Ei julkinen liikenne halpene.


Mutta kaksi ihmistä kulkee edelleen yhdella autolla halvemmin kuin julkisilla ainakin pääkaupunkiseudun ulkopuolella, se on myös fakta, jota ei voi ohittaa millään muulla kuin vittukaikkimullenytilmaseksiopiskelijakortilla tai muilla eduilla.

Niin on. Se ei muuta minun esittämääni faktaa, vaikket sitä myöntänytkään.
En ole missään vaiheessa tainnut väittää useamman hengen autoilun olevan kallista.

Ja taisin jo ohimennen mainita, että bensan hintojen korotus näkyy kaksinkertaisena julkisten käyttäjille, ei paljon auta. Ja jos vertaat nykyisiä julkisella liikkumisen kustannuksia verrattuna tulotasoon vuosi vuodelta, saattanet huomata, että se julkisilla liikkuminen on kallistunut huomattavasti nopeammin, kuin yksityisautoilu. Silti meillä vielä kymmenen vuotta sitten oli hyvät ja kohtuuhintaiset julkisen yhteydet, toisin kuin nykyään. Eli varmana varaa olisi myös niitä julkisen hintoja laskea, mutta kun ei voi, koska voittoa pitää saada enemmän ja enemmän, eli kaikkia vuoroja pitää karsia ja hintoja pitää nostaa.

Kyllä mainitsit, juu. En löytänyt ihan äkkiä kyllä mitään, mikä tukisi tuota väitettä. Toisaalta, sinunhan se kai pitäisi, kun niin väität.

Onko julkisilla liikkuminen kallistunut huomattavasti nopeammin, vai tuntuuko se vain siltä, kun vertaa yhtä lipunhintaa ja kuudesta tai seitsemästä pikkuosasesta koostuvaa autoilun hintaa?

Kuinka hyvät julkiset liikenneyhteydet oli 10 vuotta sitten? Olivatko ne oikeasti sitten niin hyvät, ja kuinka paljon halvempaa se matkustus silloin oli?

VR taitaa olla vielä toistaiseksi valtion omistuksessa. Muistaakseni luin jostain n. 12M€ vuositason voitoista, en ole tuosta varma. Uskon, että ne rahat menevät johonkin muualle kuin johtajien pussiin. En tiedä tosin.
Kaikki muut firmat sitte erikseen. Nehän onki voittoa tavoittelevia yksityisiä firmoja. (Eiks oo?)

Ja sitten se pakollinen wikipedia: http://fi.wikipedia.or...

Suomen suurten kaupunkien joukkoliikenteen kuukausilipun hintaindeksi on noussut 170–220 % verrattuna elinkustannusindeksiin 1990–2006.[9]

Olettaen, että kehitys on jatkunut samana, hintaa on tullu vielä vähintään sen 50% lisää elinkustannusindeksiin nähden.

Olettaen, että kehitys on tuollainen, kuinka paljon autoilun hintaindeksi on noussut verrattuna elinkustannusindeksiin 1990-2006?

"Olettaen" siksi, että 1. wikipedian lähdeluettelon linkki ei edes toiminut, ja 2. googletin kyllä tuon raportin, lueskelin läpi, en löytänyt mitään tuota väitettä vastaavaa.
Mistä lienevät keksineet nuokin numerot...

Tusina Immonen muokkasi viestiä 11:58 06.01.2012

ps. Tein sen lähdetarkistuksen ihan mielenkiinnosta. Jos joku löytää noita laskelmia jostain, niin pliis linkkiä.

^ Vastaa Lainaa


Klaus H
2496 viestiä

#55 kirjoitettu 06.01.2012 12:04

Stadin sisäinen joukkoliikenne on kyllä hanurista. Aikatulujen, hinnan ja muiden puolesta.

Mutta esim. matkustaessa Vakka-Suomesta (on muuten omituinen käsite) takaisin stadiin, niin itse ainakin menen mielelläni bussilla. Kerran tulin Mikkelistä stadiin, ja matka kesti n.8 tuntia, hinta oli joku en muista mikä. Pysähdyttiin sitten joka maitolaiturilla.

Itselläni ei ole ajokorttia.

^ Vastaa Lainaa


Tusina Immonen
10508 viestiä

#56 kirjoitettu 06.01.2012 12:11

Klaus H kirjoitti:
Stadin sisäinen joukkoliikenne on kyllä hanurista. Aikatulujen, hinnan ja muiden puolesta.

On se tosi ikävää ku metro menee korkeintaan 5 minuutin välein, ratikat 5-20 minuutin välein riippuen reitistä ja ajasta, ja bussit 10-30 minuutin välein riippuen reitistä ja ajasta.

Tosi ikävää on myös se, että bussilinjoja on -- no en tiedä kuinka monta mut aika pirun monta, ja niillä pääsee melkein mihin vaan Helsingissä.

Ja ku ne on aina viel niin täynnä. Koskaan ei saa istua yksin bussissa. Ihan vitun perseestä.

Ei semmosesta paskasta pitäis joutua maksamaan.

^ Vastaa Lainaa


Klaus H
2496 viestiä

#57 kirjoitettu 06.01.2012 12:21

Tusina Immonen kirjoitti:
Klaus H kirjoitti:
Stadin sisäinen joukkoliikenne on kyllä hanurista. Aikatulujen, hinnan ja muiden puolesta.

On se tosi ikävää ku metro menee korkeintaan 5 minuutin välein, ratikat 5-20 minuutin välein riippuen reitistä ja ajasta, ja bussit 10-30 minuutin välein riippuen reitistä ja ajasta.

Tosi ikävää on myös se, että bussilinjoja on -- no en tiedä kuinka monta mut aika pirun monta, ja niillä pääsee melkein mihin vaan Helsingissä.

Ja ku ne on aina viel niin täynnä. Koskaan ei saa istua yksin bussissa. Ihan vitun perseestä.

Ei semmosesta paskasta pitäis joutua maksamaan.


Tota, tota... Mun mielestä jos mä maksan nykyään 44 egee kausikortista niin olettaisin, tai ainakin olisi kohteliasta kanssamatkustajilta ottaa tää siltä kantilta, että MINÄHÄN VITTU ISTUN SIINÄ PENKILLÄ ja mun kassi tms... onsiinä toisella. Perkele. Oletko koskaan matkustanut ruuhkabussissa kello 7 aamulla??? Kuka vittu edes menee töihin/kouluun siihen aikaan? Tiedät mitä puhun...

^ Vastaa Lainaa


Tusina Immonen
10508 viestiä

#58 kirjoitettu 06.01.2012 12:25 Muok:06.01.2012 12:26

Klaus H kirjoitti:
Tusina Immonen kirjoitti:
Klaus H kirjoitti:
Stadin sisäinen joukkoliikenne on kyllä hanurista. Aikatulujen, hinnan ja muiden puolesta.

On se tosi ikävää ku metro menee korkeintaan 5 minuutin välein, ratikat 5-20 minuutin välein riippuen reitistä ja ajasta, ja bussit 10-30 minuutin välein riippuen reitistä ja ajasta.

Tosi ikävää on myös se, että bussilinjoja on -- no en tiedä kuinka monta mut aika pirun monta, ja niillä pääsee melkein mihin vaan Helsingissä.

Ja ku ne on aina viel niin täynnä. Koskaan ei saa istua yksin bussissa. Ihan vitun perseestä.

Ei semmosesta paskasta pitäis joutua maksamaan.


Tota, tota... Mun mielestä jos mä maksan nykyään 44 egee kausikortista niin olettaisin, tai ainakin olisi kohteliasta kanssamatkustajilta ottaa tää siltä kantilta, että MINÄHÄN VITTU ISTUN SIINÄ PENKILLÄ ja mun kassi tms... onsiinä toisella. Perkele. Oletko koskaan matkustanut ruuhkabussissa kello 7 aamulla??? Kuka vittu edes menee töihin/kouluun siihen aikaan? Tiedät mitä puhun...


Joo. Stadin joukkoliikenne on ihan perseestä, koska matkustajat on urpoja.

Tusina Immonen muokkasi viestiä 12:26 06.01.2012

Ja koska niitä käytetään.

Tusina Immonen muokkasi viestiä 12:26 06.01.2012

Ja koska MÄ en saa istua.

^ Vastaa Lainaa


Klaus H
2496 viestiä

#59 kirjoitettu 06.01.2012 12:31

Tusina Immonen kirjoitti:
Klaus H kirjoitti:
Tusina Immonen kirjoitti:
Klaus H kirjoitti:
Stadin sisäinen joukkoliikenne on kyllä hanurista. Aikatulujen, hinnan ja muiden puolesta.

On se tosi ikävää ku metro menee korkeintaan 5 minuutin välein, ratikat 5-20 minuutin välein riippuen reitistä ja ajasta, ja bussit 10-30 minuutin välein riippuen reitistä ja ajasta.

Tosi ikävää on myös se, että bussilinjoja on -- no en tiedä kuinka monta mut aika pirun monta, ja niillä pääsee melkein mihin vaan Helsingissä.

Ja ku ne on aina viel niin täynnä. Koskaan ei saa istua yksin bussissa. Ihan vitun perseestä.

Ei semmosesta paskasta pitäis joutua maksamaan.


Tota, tota... Mun mielestä jos mä maksan nykyään 44 egee kausikortista niin olettaisin, tai ainakin olisi kohteliasta kanssamatkustajilta ottaa tää siltä kantilta, että MINÄHÄN VITTU ISTUN SIINÄ PENKILLÄ ja mun kassi tms... onsiinä toisella. Perkele. Oletko koskaan matkustanut ruuhkabussissa kello 7 aamulla??? Kuka vittu edes menee töihin/kouluun siihen aikaan? Tiedät mitä puhun...


Joo. Stadin joukkoliikenne on ihan perseestä, koska matkustajat on urpoja.

Tusina Immonen muokkasi viestiä 12:26 06.01.2012

Ja koska niitä käytetään.


On ne urpoja. Mut hei! Keksin!!!


Stadissa on mielestäni kannattavampaa käyttää julkisia, en osaa vetää tähän mitään tilastoja. Mutta kun taas mitä pohjoisemmaksi mennään, niin suhdeluku muuttuu. Voisi kuvitella että esimerkiksi vaikka Rovaniemellä on oma auto melko välttämättömyys. Kuin myös monella muullakin paikkakunnalla...

Mutta näytä minulle helsinkiläinen ihminen, joka ei pärjää ilman autoa? Ihan oikeasti.

Pääkaupunkiseudulla toimiva joukkoliikenne, pienennetään hiilijalanjälkeä osaltamme.

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#60 kirjoitettu 06.01.2012 13:07

Klaus H kirjoitti:
Rovaniemellä


Sehän on iso kaupunki, kyllä siellä kaupungin sisällä ainakin - ja miksikäs sieltä ulos menis kun kaikki löytyy sieltä sisältä - sisäisellä joukkoliikenteellä ja jaloilla pärjää... aika pitkälle. Jotain katvealueita varmasti on, ei se NIIn runsas joukkoliikenne ole sielläkään. Mutta aika lähelle melkein joka päikkaa pääsee. Kemikin on siitä aika helppo kun t'än kuapungin muoto on tällainen pitkulainen. Toisaaltas se tekee etäisyyksistä kaupunginosasta toiseen vittumaisia, mutta kun busseja menee muutenkin tässä pohjois - etelä ja toisinpäin -suunnissa ja sitten vielä sisäinen linja ja Salmelan autot jotka kiertää karihaaraan ja paattioon, sieltä lautisaari - laurila (ja mentiinkin jo keminmaan puolelle) mutta kuitenki, kyllä pääsee. noin niinku asiansa hoitamaan, asui missä vain, mutta jos kaupungille vahingossa jää hummaamaan niin helposti menee viimeinen bussi ohi. Kerran tunnissa noita sisäisiä vuoroja jotka kiertää syvakankaan, ritikan jne. kautta veitsiluodon ja rytikariin ja sieltä sama takas. Aika kallsita on, 3,10 mutta soitappas akveria ja lupaa benserahaa, niin toisaalta siinä on sitten valinnanvapautta enemmän reitin osalta ja kohteen osaltta, mutta sillon se on vitonen, tai vähän enemmän jos vaan käyt ja kaveri oottelee pihalla, tai sitten vitonen mennen tullen jos riittääkään, riippuu kellonajasta ja kuinka hyvä kaveri. Ite oon menny lähinnä kavereiden kavereiden kyydeillä ollu vaan maksumiehenä ja kertomassa mihin pitää mennä ku ollaan hoideltu hommia, kun täällä ei jostain syystä porukalla ole korttia eikä autoja. Kuusamossa niitä oli joillain, kortteja ja autott kaikilla.

^ Vastaa Lainaa


Tusina Immonen
10508 viestiä

#61 kirjoitettu 06.01.2012 13:44

Klaus H kirjoitti:
Tusina Immonen kirjoitti:
Klaus H kirjoitti:
Tusina Immonen kirjoitti:
Klaus H kirjoitti:
Stadin sisäinen joukkoliikenne on kyllä hanurista. Aikatulujen, hinnan ja muiden puolesta.

On se tosi ikävää ku metro menee korkeintaan 5 minuutin välein, ratikat 5-20 minuutin välein riippuen reitistä ja ajasta, ja bussit 10-30 minuutin välein riippuen reitistä ja ajasta.

Tosi ikävää on myös se, että bussilinjoja on -- no en tiedä kuinka monta mut aika pirun monta, ja niillä pääsee melkein mihin vaan Helsingissä.

Ja ku ne on aina viel niin täynnä. Koskaan ei saa istua yksin bussissa. Ihan vitun perseestä.

Ei semmosesta paskasta pitäis joutua maksamaan.


Tota, tota... Mun mielestä jos mä maksan nykyään 44 egee kausikortista niin olettaisin, tai ainakin olisi kohteliasta kanssamatkustajilta ottaa tää siltä kantilta, että MINÄHÄN VITTU ISTUN SIINÄ PENKILLÄ ja mun kassi tms... onsiinä toisella. Perkele. Oletko koskaan matkustanut ruuhkabussissa kello 7 aamulla??? Kuka vittu edes menee töihin/kouluun siihen aikaan? Tiedät mitä puhun...


Joo. Stadin joukkoliikenne on ihan perseestä, koska matkustajat on urpoja.

Tusina Immonen muokkasi viestiä 12:26 06.01.2012

Ja koska niitä käytetään.


On ne urpoja. Mut hei! Keksin!!!


Stadissa on mielestäni kannattavampaa käyttää julkisia, en osaa vetää tähän mitään tilastoja. Mutta kun taas mitä pohjoisemmaksi mennään, niin suhdeluku muuttuu. Voisi kuvitella että esimerkiksi vaikka Rovaniemellä on oma auto melko välttämättömyys. Kuin myös monella muullakin paikkakunnalla...

Mutta näytä minulle helsinkiläinen ihminen, joka ei pärjää ilman autoa? Ihan oikeasti.

Pääkaupunkiseudulla toimiva joukkoliikenne, pienennetään hiilijalanjälkeä osaltamme.


Jep. Tästä ollaan yhtä mieltä.

^ Vastaa Lainaa


Ceekayed
420 viestiä

#62 kirjoitettu 06.01.2012 15:59

Tusina Immonen kirjoitti:
Niin on. Se ei muuta minun esittämääni faktaa, vaikket sitä myöntänytkään.
En ole missään vaiheessa tainnut väittää useamman hengen autoilun olevan kallista.


Jos en väitä vastaan, niin onko se ymmärrettävissä, että olen samaa mieltä? Tosin sillä erotuksella, että jos ajokilometrejä on ihan jumalattomasti vuodessa ja alla on hyvä auto, niin kyllä se sitten lähelle menee. Kun bensan hinnasta se kannattavuus ei ole kiinni, vaan siitä, että paljon sen auton pitäminen maksaa huoltoineen ym. kuluineen. .

Kyllä mainitsit, juu. En löytänyt ihan äkkiä kyllä mitään, mikä tukisi tuota väitettä. Toisaalta, sinunhan se kai pitäisi, kun niin väität.

Onko julkisilla liikkuminen kallistunut huomattavasti nopeammin, vai tuntuuko se vain siltä, kun vertaa yhtä lipunhintaa ja kuudesta tai seitsemästä pikkuosasesta koostuvaa autoilun hintaa?


Tästä pitäisi jonkun tehdä tutkimus, koska moista tutkimusta ei ainakaan äkkiseltään löydy. Pohjaan väitteeni mututuntumaan siitä, miten markkinat yleensäkin toimivat. Jokainen <x> asian hinnankorotus, joka vaikuttaa sekä yksityisautoilijoihin ja julkisen liikenteen yhtiöihin todennäköisesti näkyy suurempana julkisien käyttäjille, koska katetuottoja on aina todella helppo nostaa pienten hintamuutosten varjolla; jokainen voittoa tavoitteleva yritys harrastaa tätä. Lisäksi, aina kun niitä bussilipun hintoja hilataan ylöspäin jonkun 2%:n veronkorotuksen vuoksi, pyöristetään bussilipun hinta kuitenkin aina ylöspäin seuraavaan 10 senttiin. Sekin on vain kannattavaa ja kaikki tekevät niin.

Kuinka hyvät julkiset liikenneyhteydet oli 10 vuotta sitten? Olivatko ne oikeasti sitten niin hyvät, ja kuinka paljon halvempaa se matkustus silloin oli?

Hankala mennä sanomaan koko Suomesta, mutta kyllä niitä vuoroja on varmaan vähennetty tasaiseen tahtiin joka paikassa, paitsi ehkä pääkaupunkiseudulla. Se on fakta, että esim. Oulun alueella on jo todella hankala kulkea töihin linja-autolla, jos asut vähänkään syjäisemmässä. Samaa ongelmaa ei ollut esim. 5 vuotta sitten.

VR taitaa olla vielä toistaiseksi valtion omistuksessa. Muistaakseni luin jostain n. 12M€ vuositason voitoista, en ole tuosta varma. Uskon, että ne rahat menevät johonkin muualle kuin johtajien pussiin. En tiedä tosin.
Kaikki muut firmat sitte erikseen. Nehän onki voittoa tavoittelevia yksityisiä firmoja. (Eiks oo?)


Luulen, että VR:n ongelma (joka johtaa suurin lippuhintoihin) on enemmänkin kulurakenteessa. Samanlainen konserni kuin ylekin, liikaa suojatyöpaikkoja ja liikaa turhia rahareikiä. Huomio sanalla luulen, tästäkäkin on vaikea löytää dataa.

Enpä ole ikinä kuullu valtio-omisteisesta tai voittoa tavoittelemattomasta bussiyhtiöstä.

Onhan sitten Finnair. Kuka lentää Finnairilla? Tai uskaltaa väittää, ettei se ole ylihinnoiteltua?

ps. Tein sen lähdetarkistuksen ihan mielenkiinnosta. Jos joku löytää noita laskelmia jostain, niin pliis linkkiä.


Kuten sanottu, ei noita tutkimuksia löydy oikein kirveelläkään, tuon wikipedia-artikkelin lisäksi.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#63 kirjoitettu 06.01.2012 17:07

Klaus H kirjoitti:
Stadin sisäinen joukkoliikenne on kyllä hanurista. Aikatulujen, hinnan ja muiden puolesta.


No voi jeesus, ime sykkivää. Kokeile asua vaikkapa Oulussa tai Jyväskylässä ja tuu sitten valittamaan uudestaan.

^ Vastaa Lainaa


Klaus H
2496 viestiä

#64 kirjoitettu 06.01.2012 18:20

naisten lentopallo kirjoitti:
Klaus H kirjoitti:
Stadin sisäinen joukkoliikenne on kyllä hanurista. Aikatulujen, hinnan ja muiden puolesta.


Itse asiassa aikataulut ja hinnat jää jälkeen vain suuremmille kaupungeille, mutta noi ongelmat mitä mainitsit on ollu mun kokemuksen mukaan VAIN semmoisissa paikoissa, joissa on toimiva joukkoliikenne. Et varmasti löydä ruuhkabussia aamulla Vaasasta, mutta niillä kulkevat täällä vain työttömät, mummot ja maahanmuuttajat ynnä muut joustavamman aikataulun ihmiset siksi, koska linjoja menee missä tahansa muualla kuin keskustassa tunnin-puolen tunnin välein.


Eli Vaasassa kaikki painelevat menemään omilla autoilla? Sehän kiva

^ Vastaa Lainaa

< Edellinen 1 2

Vastaa Aloita uusi keskustelu