Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

< Edellinen 1 2 3 4

Kirjoittaja Kun on demon lähettämisen aika...


Hlidskjalf

#121 kirjoitettu 13.06.2005 21:32

Lydia kirjoitti:
VOI jessus. Maxellin cd:ssä ei ole mitään kummempaa vikaa. Mutta jos siihen ei viitsi kirjoittaa pintaan, mitä se sisältää, niin silloin siinä ON vikaa. Kuten missä tahansa muussakin cd:ssä.


niin, kannattaa panostaa siihen paketin ulkonäköön. jos o maxellin cd-r ja siihen valmiiseen kansiläpyskään rustattu jotain niin ei varmaan saa yhtä paljon huomiota kuin että tulostaisi omat kannet siihen. myös olisi varmasti kannattavaa hommata sellateita tarraläpysköitä mihin voi tulostaa ja ne voi liimata cd:n päälle, niin ainakin näkee että on vaivaa nähty ulkonäköön.

^ Vastaa Lainaa


passe
919 viestiä

#122 kirjoitettu 13.06.2005 22:12

Apo kirjoitti:
Aivan 100% asiaa!

Lisäisin seuraavan, sen tarpeellisuus tosin ajoittuu vasta demon lähetyksen jälkeen:

13. Jos käy niin onnekkaasti että levy-yhtiö kiinnostuu demostasi ja haluaa neuvotella sopimuksesta niin kannattaa miettiä hetki eikä rynnätä suinpäin allekirjoittamaan sopimusta. Vaadi sopimukset kirjallisina. Älä luota ammattilaisten tarjoamiin sopimuksiin. Jos et ymmärrä sopimuksia, hanki musiikkiteollisuuteen perehtyny asianajaja. Vaikka luulisit ymmärtäväsi hanki kuitenkin asianajaja.

Tekijänoikeusjärjestöt muistaakseni tarjoavat jäsenetuina asianajajien palveluksia.


Juuri näin! Älä ikinä, ikinä ja ikinä allekirjoita levytyssopimusta suinpäin. Usein kuviteltu harha, että levytyssopimus avaa taivaan portit, on niin usein täysin päinvastoin. Jos lähdet soitellen sotaan, niin saattaa olla että siitä ne kaikki vaikeudet vasta oikeasti alkavat (juuri kun luulit että NYT...). Asianajajan neuvot ja mielipiteet tarjotusta sopimuksesta kannattaa aina kysyä ennen allekirjoituksia.

Pointti joka on kaikista tärkein, on se, kuinka paljon levy-yhtiö sitoutuu panostamaan tuotteenne markkinointiin. Esim. kolmen levyn sopimus, jossa ei ole tästä mitään eksaktia mainintaa...Voit yhtä hyvin alkaa odottelemaan, että Bob Rock tulee oma-aloitteiseti noukkimaan bändinne treenikämpiltä.

passe muokkasi viestiä 22:19 13.06.2005


Ps. Yksi tuttu muuten lähetti aikoinaan demonsa levy-yhtiöön kannettavan cd-soittimen kera. Levy oli valmiina sisällä, ei muuta kuin kuulokkeet korville, play ja kuuntelemaan. Sopimus tuli ja runsaasti ruusuja kekseliäisyydestä...

^ Vastaa Lainaa


Fröideiro

#123 kirjoitettu 27.08.2005 23:34

....smursu... tai sitten menee idolssiin.....

^ Vastaa Lainaa


Wavescale
503 viestiä

#124 kirjoitettu 28.08.2005 00:12

Dj ananas kirjoitti:
....smursu... tai sitten menee idolssiin.....


Häh?

^ Vastaa Lainaa


Hombre Muerto
3489 viestiä

#125 kirjoitettu 28.08.2005 20:18

Zarathustra kirjoitti:
Juupa juu. Sitähän samaa se maratonin juoksu aina on... tähän ketjuun ei ole muuta sanottavaa kuin; jättäkää musiikintekijät kotimaiset pikkulafkat välistä. Niissä ne kuuntelee niitä demoja kännissä(jos kuuntelee)ja naureskelee saatekirjeille.

Näin puhuin minä.


Todista tämä.

^ Vastaa Lainaa


Deviantribe

#126 kirjoitettu 28.08.2005 20:56

Zarathustra kirjoitti:
Juupa juu. Sitähän samaa se maratonin juoksu aina on... tähän ketjuun ei ole muuta sanottavaa kuin; jättäkää musiikintekijät kotimaiset pikkulafkat välistä. Niissä ne kuuntelee niitä demoja kännissä(jos kuuntelee)ja naureskelee saatekirjeille.

Näin puhuin minä.


Et sitten ole yhtään enempää katkera? tilityksen makuista paskapuhetta sanon ma, olen itse nähnyt kolmen keskikokoisen ja taatusti suomalaisen puljun levyjen "tarkistus"-tilaisuuden, eikä se eroa juuri mitenkään esim. Kelan papereiden käsittelystä.

Jantteri kuunteli ekaa biisiä hetken, tsekkasi nopeammin loppucd:n läpi, palasi ekaan biisiin ajatuksen kanssa, huomasi että teos miellytti ja kuunteli sen ajatuksen kanssa ja rupes sitten käsin kirjoittaan vastinetta ko. retkueelle.

Se mitä Promoille saattaa tapahtua sen jälkeen on aivan oma lukunsa mutta kyllä nämä tyypit tekee työnsä melkein virastoista tutulla hartaudella.
-H

^ Vastaa Lainaa


ntm97
73 viestiä

#127 kirjoitettu 18.05.2012 12:55

Ihan tämnen btw kysymys tähän, lähetteleekö porukka viellä demoja? vai miten nykyään toimitaan.

^ Vastaa Lainaa


tahtila
2311 viestiä

#128 kirjoitettu 18.05.2012 14:26

ntm97 kirjoitti:
Ihan tämnen btw kysymys tähän, lähetteleekö porukka viellä demoja? vai miten nykyään toimitaan.


Kyllä levy-yhtiöt edelleen saavat valtavat määrät demoja, mutta yhä useammin sähköisessä muodossa. Toki levy-yhtiökohtaista tämäkin. Vaatimukset paketin valmiusasteen suhteen ovat nykyisin huipussaan, elikkäs promokuvien, demonauhan ja kaiken mahdollisen promomateriaalin pitää olla jo valmiiksi mielellään mahdollisimman ammattitaidolla tuotettuja.

Suhteet merkkaa varsinkin isoissa levy-yhtiöissä enemmän kuin koskaan, helvetin harvoin nousee nykyään bändejä joiden kaikki jäsenet manageria myöten olisivat levy-yhtiön herroille täysin tuntemattomia. Aika monet "uudet nimet" ovat saattaneet tavalla tai toisella pyöriä musiikkibisneksen taustajoukoissa jo vuosia (esim. Chisu).

Lisäksi kun puhutaan vaikkapa Universalista tai Sony BMG:stä, esityskielellä on todella paljon merkitystä. Riskejähän ei nimitäin tykätä ottaa enää yhtään, ja tällä hetkellä kaikista helpoiten menee kaupaksi suomenkielinen "pop-iskelmä" (miten sen nyt sitten tahtookin määritellä, Jenni Vartiainen lienee parhain esimerkki). Sisäpiiristä kuultu "ei niin salainen" tieto: isoissa yhtiöissä on jopa joitakin demonkuuntelijoita, jotka jättävät englanninkieliset demot kokonaan kuuntelematta, vaikka mieli kovasti tekisi. Suomenkielisellä musiikilla on Suomessa isoin kuulijakunta, ulkomaillehan ei täysin uusia nimiä lähetetä ellei bändillä ole jo valmiita levy-yhtiösuhteita vaikkapa Saksan markkinoilla (eikä välttämättä silloinkaan, budjetit kun halutaan pitää niin pieninä kun mahdollista).

Markkinoinnista pitää olla itse valmis kantamaan melko isoa vastuuta, koska siihenkään ei satsata enää rahaa liiemmin. Tämän huomaa helposti vaikkapa avaamalla television: ainakin maikkarin puolella kotimaisten uutuusalbumien mainostus on vähentynyt huimasti.

Tässä oli nyt pari juttua mitä olen levy-yhtiöiden kanssa asioineilta bändeiltä ja äänittäjiltä kuullut. Onnea yritykseen.

^ Vastaa Lainaa


Piru Kange
294 viestiä

#129 kirjoitettu 17.08.2012 11:24

tahtila kirjoitti:

Markkinoinnista pitää olla itse valmis kantamaan melko isoa vastuuta, koska siihenkään ei satsata enää rahaa liiemmin. Tämän huomaa helposti vaikkapa avaamalla television: ainakin maikkarin puolella kotimaisten uutuusalbumien mainostus on vähentynyt huimasti.



Tämä on todellakin totta, ja sen pitäisi olla myös itsestäänselvyys. Markkinointiin kannattaa panostaa paljon jo ennen sen demon lähettelyä - ainakin tietyissä asioissa. Ainakin nettisivut sekä artistin visuaalinen ilme promootiokuvineen kannattaa viilata varsin hyvin kuosiin, kuten myös kannattaa kokeilla verkottua sosiaalisessa mediassakin. Kaikki, mikä vie bändiä tässä eteenpäin, auttaa levy-yhtiön kiinnostamisen heräämisessä. Tuote pitää olla mahdollisimman valmis, joskin sitä voidaan kyllä viilata vielä levy-yhtiön kanssa eteenpäin, ja näin usein tehdäänkin. Kun nuo asiat ovat kuosissa, demo voidaan ottaa vakavammin.

Markkinointiin kannattaa tosiaan myös levysopimuksen teon jälkeen panostaa itse paljon. Levy-yhtiö tavoittaa markkinoinnissaan ihmisiä eri kanavien kautta kuin bändi itse. Ja on aivan selvää, että levy-yhtiöllä ei läheskään aina riitä resursseja markkinoida bändiä kuin sen hetken kun "jotain markkinoitavaa on", eli uusi julkaisu on tulossa, tai jotain vastaavaa on tapahtunut. Bändi voi tätä täydentää itse, ja jatkaa markkinointia omien kanaviensa kautta myös silloin kun suurin humu uuden julkaisun suhteen on laantunut. Ja näillä keinoin bändi voi myös pitää yllä kiinnostavuuttaan - niin median kuin levy-yhtiönkin silmissä.

^ Vastaa Lainaa

< Edellinen 1 2 3 4

Vastaa Aloita uusi keskustelu